Gezond koken

gezond eten coachdejong sylvia de jong
Het valt niet mee om altijd gezond te koken. Vaak hoor ik dit in gesprekken met mensen. Men komt moe thuis uit het werk en om dan nog iets fatsoenlijks op tafel te zetten, daar heeft men vaak de fut niet voor.

Toch kan gezond koken ook in een half uurtje klaar zijn. Denk maar aan wokken met vlees, vis of kip met groenten erbij (evt. uit de vriezer), of bijvoorbeeld wat vis met groenten en zilvervliesrijst of quinoa. Dit is gezond en heel snel klaar te maken.

Willen de kinderen of jij zelf toch een keer pannenkoeken maak ze dan zelf. Gewoon wat meel, eieren, water/melk in een kom en roeren maar. Zo simpel en zonder conserveringsmiddelen. Je kan er altijd wat cranberries op doen en wat kaas i.p.v. de stroop of suiker. Heel lekker als alternatief en snel klaar. Vaak bestaat het snelle eten uit wok gerechten of pasta’s. Dit is ook zeer snel klaar. Wij gebruiken dan wel de spelt producten ook het meel in de pannenkoeken is van spelt.

Even snel een pizza warmen is er bij ons niet bij. Moet er eerst een bodem worden gemaakt van speltmeel en dat heeft tijd nodig. Daarna alle verse groenten erop en wat tonijn en het kan de oven in. Van tevoren wel de groenten lekker opbakken zodat niet al het vocht op de pizza komt want dan lukt je pizza echt niet. Niet moeilijk maar kost wel meer tijd.

Tja, een dieet houden is niet altijd makkelijk maar wel heel goed voor je gezondheid. Zo heb ik voor de zekerheid laatst mijn bloed laten testen en wat blijkt kerngezond en ook nog eens hele hoge waarde in mijn vitamines. Dat is toch mooi meegenomen. Want als je gezond eet en/of supplementen gebruikt herstelt het lichaam zich ook sneller en maak je een mooi voorraadje aan met je vitamine.

Dus probeer ook als je snel wilt koken, zo gezond mogelijk te koken en kijk eens wat dit met je doet.

Eet smakelijk!

Gezonde groet,
Sylvia de Jong
Voedingscoach

Winterhuid

huidverzorging winter Sylvia de jongDe zomer is achter de rug de zon minder sterk en de lucht wordt steeds kouder. In de zomer nemen de meeste mensen de tijd om hun huid goed te verzorgen. Korte broeken, bikini en korte mouwen zorgen ervoor dat vooral de vrouw zich goed wil presenteren.

Dus wordt er geschoren en gesmeerd. Schijnt de zon dan wordt de huid nog extra ingesmeerd om hiertegen te beschermen of om niet droog aan te voelen. Nu is de warme tijd achter de rug en wordt de huid weer volledig bekleed met broek/rok en truien. Vaak hoor ik dat mensen dan toch een heel stuk makkelijker worden. Verzorgen ach… niemand die het ziet. Dus wordt er niet meer gesmeerd en wordt de huid vaak droog en schilferig.

De huid is ons grootste orgaan maar omdat de huid aan de buitenkant zit van ons lichaam, komt het pas al laatste aan de beurt bij de voedingsstoffen. Ach wat jammer voor onze huid. Het heeft dan ook echt te lijden als het geen extra voedingstoffen krijgt. Daarbij het is winter dus mensen drinken vaak veel minder water of kruiden thee dan anders. Ach… die arme huid nog minder voeding en vocht. Daarbij komt dan de centrale verwarming in elk huis en de lekkere warme douche samen zorgt het voor een extra droge en vaak jeukerige huid. Vooral de rug is bij de meeste mensen in de winter jeukerig. De huid vraagt en vraagt maar krijgt het helaas niet. ARME huid.

Hoe simpel is het om onze huid wat extra’s te geven? Begin in elk geval met de goedkoopste methode. Drink nog steeds 1,5 tot 2 liter water of kruidenthee per dag. Daar is je huid al een deel mee geholpen. Douche niet te heet en smeer je na het douchen in met een bodylotion die liefst zo natuurlijk mogelijk is. Eet gezond want ook de vette ongezonde hap laat zich terugzien in de huid. Wil je je gezichtshuid echt verwennen geeft het dan wat extra’s met een masker of dag/nachtcrème. Je gezicht heeft de hele winter door geen bescherming buiten de bescherming wat jij er zelf op doet. Smeer het regelmatig in met een natuurlijk dag en/of nachtcrème.

Veel succes met het vertroetelen van je huid en een stralende winter gewenst!

Gezonde groet,
Sylvia de Jong.

Voedingssupplementen, waarom?

 Waarom voedingssupplementen vraagt men zich vaak af. We eten toch goed, elke dag 2 stuks fruit en 2 ons groenten, en als het even kan ook nog biologisch. Wij hebben verder niks meer nodig. Dat dacht ik vroeger zelf ook.

Wat ikzelf steeds meer besefte tijdens mijn opleiding is dat je wel heel veel van voeding af moet weten om elke dag alles binnen te krijgen om je lichaam compleet te voeden. Dit kost heel veel tijd en ook nog eens kennis. Twee zaken die vaak in een druk huishouden niet hand in hand gaan.

appleBij een tekort van bijvoorbeeld mineralen, kunnen klachten ontstaan variërend van matige tot ernstige vermoeidheid tot botontkalking bij flinke tekorten.

Mineralen hebben verschillende functies in het lichaam, namelijk bij de stofwisseling, als bouwstof, om verbindingen te maken met andere stoffen en bij het regelen van de zuur-base evenwicht in het lichaam. Dit lijkt allemaal niet erg belangrijk maar dat is het wel.

Kijken we naar vitamines dan hebben we daar ook heel wat van nodige gedurende de dag bij een normale rustige inspanning. Weet jij hoeveel? Ik wist het niet. Wat ik ook niet wist is dat je vitamine in balans moet zijn. Als je van het een te veel hebt dan kan het tekorten veroorzaken bij een andere vitamine. Hoe weet je nu of je precies de goede hoeveelheid binnen krijgt. Dat is behoorlijk lastig. Gewoon naar de supermarkt gaan of naar een drogist en daar de supplementen kopen is dus ook niet handig.

Ga daarom voor een voedingsadvies ook altijd naar iemand toe die je kan helpen om je voeding in balans samen te stellen. Zij zullen naast gewone voedingsadviezen vaak ook adviseren om supplementen te gebruiken zodat je makkelijk de goede hoeveelheid juiste voedingstoffen binnen krijgt. Maak gerust een afspraak met mij om hier meer over te weten te komen.

Gezonde groet,
Sylvia de Jong
Voedingscoach

 

 

Suiker, Suiker en Suiker

Er is momenteel veel ophef over suiker en als je niet anders weet is suiker natuurlijk gewoon suiker.

Toch is er een groot verschil in suikers.
Niet alle suikers bestaan uit de witte suikerklonten die we kennen uit de winkel en waar momenteel zoveel ophef over is. Denk aan alle frisdranken vol met 12 klonten of sapjes die kunstmatig zijn gevoed met suikers.
Nu is de denkmethode dat alles zonder suiker te gaan eten en je patroon radicaal om te gooien het andere uiterste met wat je voorheen voor patroon had. Het is handig te weten wat je beter kan doen.

Laten we eens gaan kijken naar welke suikers er zoal zijn :coachdejong.nl Blog over Suiker

  • Er zijn suikers die geraffineerd zijn uit bieten. De bekende witte suiker.
  • Er zijn rietsuikers. Dit zijn ook suikers uit bieten maar dan zonder dat het geraffineerd is. Deze suikers worden al als gezonder beschouwd dan de geraffineerde.
  • Er zijn fruitsuikers. Deze worden snel opgenomen in ons bloed en geven snel energie.
  • Er zijn suikers uit koolhydraten snelle en trage. Denk aan witte rijst of pasta die snelle suikers bevatten (nodig bij sporters) en de aardappels en volkorenpasta’s en zilvervliesrijst met minder snelle tot trage suikers bevatten.
  • Daarnaast zijn er ook nog suikers uit honing die snel worden opgenomen. (handig bij erg warm weer)

Er zijn natuurlijk ook vele verborgen suikers in het eten die worden omgezet nadat er gegeten is. Denk aan vetten in het vlees wat wordt omgezet in suikers enz.

Zoals je leest er zit overal suiker in of het wordt omgezet in suikers. Geweldig is dat toch. Zo wordt ons lichaam steeds voorzien van voldoende brandstof.
Waarom wordt er dan zo gewaarschuwd voor suikers. Dit komt omdat men naast het gewone eten veel snoept en zoetigheid en ongezond eten nuttigt. Dit eten zorgt voor een hele hoge glucose gehalte wat er voor zorgt dat de mensen vetten gaan opslaan die er voor zorgen dat men te dik wordt of gezondheidsproblemen krijgt.  

Het is dus belangrijk dan men op een goede manier de suikers gebruikt en ook weet waar en wanneer wat te eten. Daarvoor kan je natuurlijk hulp zoeken bij een voedingscoach die hier mee afweet. Om samen een goed programma op kan stellen of je kan je zelf helemaal verdiepen in de materie.

Punt is dat suiker een heel belangrijke brandstof is in ons lichaam en dat we ervoor moeten zorgen dat ons glucosegehalte in balans blijft. Je wilt vooral niet teveel glycogeenvoorraad hebben dat zich opzet in vetopslag.

Ben jij sporter of veel in beweging dan heb je meer suiker nodig dan iemand die veel stilzit. Ben je erg met je hersenen aan het werk dan verbruik je ook meer suiker dan iemand die dat minder doet.

Wat gebeurd er met je lichaam?coachdejong.nl Suiker Blog
Gedurende de nacht ben je hoofdzakelijk aangewezen op de voedingsstoffen die in je lichaam zitten. De verbranding van de suikers worden afgeremd en de verbranding van de vetten neemt toe. Als je dus zonder ontbijt naar je werk gaat daalt het suikergehalte in het bloed nog verder. Dan ontstaat er dus een laag suikergehalte. Dit veroorzaakt weer dat de hersencellen te weinig energie hebben en je krijgt concentratie-verlies. Sommige mensen ervaren duizeligheid bij een te laag suikergehalte of gaan trillen. Het lichaam en de hersenen hebben suiker namelijk heel hard nodig om te kunnen presteren. Niet ieder lichaam heeft dezelfde hoeveelheid suikers nodig. Iedereen is verschillend en heeft een ander leven. Zorg wel voor de goede suikers. Als je de goede suikers tot je neemt zorgt dat voor betere prestaties en spieropbouw. Bij “verkeerde” suikers krijgt je een tijdelijke energieopbouw die snel afneemt en een hongergevoel geeft. Bij elke van deze insuline pieken en dalen zal er vet worden opgebouwd en dat is iets wat veel mensen in deze tijd liever vermijden.

Wil jij ook weten of je de juiste suikers op de goede manier gebruikt?
Maak een afspraak met mij, ik vertel je graag meer.

Gezonde groet,
Sylvia de Jong
Voedingscoach

Vakantie en voeding

vakantie fietsen coachdejong.nl

In de vakantie wordt het voedingspatroon over het algemeen omgegooid. Het is bij iedereen bekend en veel mensen doen het dan ook onbewust. De meeste mensen komen dan ook 2 tot 5 kilo gemiddeld aan op de vakantie. Dit vinden ze vaak niet leuk.

Het hele jaar let je doordeweeks goed op dat je gezond eet en voldoende voeding binnen krijgt. Je hebt een vast patroon en dat werkt heel goed. Elke ochtend en middag hetzelfde ritueel en in de avond wordt er over het algemeen gekookt.

De weekenden vormen hierin vaak enige uitzondering. Dan wordt er uitgeslapen het ritueel verandert en er wordt anders en makkelijk gegeten. Even een snelle hap of iets lekkers halen want we hebben de hele week gewerkt, toch? Wijntje erbij want dat is zo gezellig. Geen enkel probleem om dat zo nu en dan te doen. Toch op vakantie wordt vaak vervallen tot de makkelijke opties en vooral veel gezelligheid. Dat is ons geleerd voeding, wat lekkers en wijntje erbij is gezellig.

Op vakantie is dat al helemaal zo je houdt je niet meer aan je patronen. Je wilt het vooral gezellig en makkelijk hebben. Hoe hou je alles nu toch vast. Dat verschilt per vakantie.
Want er zijn nogal wat opties:

  • Ga je naar het buitenland?
  • Blijf je in eigen land?
  • Zit je in een hotel?
  • Zit je in een tent?Vakantie coachdejong.nl
  • Heb je een caravan of camper bij je?
  • Ga je veel lopen
  • Ga je flink sporten, bergen beklimmen, skiën, mountainbiken?
  • Lig je hele dagen op het strand?
  • Is je voeding wel te krijgen in dat land?

Allemaal opties om rekening mee te houden.

Vakanties worden altijd goed gepland. De route wordt uitgestippeld en koffers gepakt. Soms tot in detail. Aan eten wordt vaak niet gedacht. Tenzij er sprake is van een voedings-allergie dan moet ook dat tot in de puntjes worden gepland.

Waarom zou je je voeding niet mee plannen? Is het raar om hier je gedachten over te laten gaan? Is het gek om te kijken of je je goede voedingsgewoonten ook op vakantie vast kan houden en het toch gezellig te hebben? Wat kan je het beste eten tijdens de vakantie om zo fit mogelijk te blijven. Wat voor voeding past bij jouw levensstijl op de vakantie? Welke focus kies jij? Wil jij gezond, fit en gezellig de vakantie door?

Met al deze vragen kan een voedingscoach je goed helpen. Vraag om advies, ik help je graag!

Gezonde groet,
Sylvia de Jong
Voedingscoach

 

Wil je een gratis welzijns analyse?

Neem hier contact op !