Blog: Het wordt weer winter

Vitamine D voedingcoach coachdejongHet wordt weer winter. Veel mensen krijgen dan een vitamine D tekort.

Hoe vul je dit aan en waar zit het in?

Ga voor meer vitamine D elke dag een half uur buiten wandelen, fietsen of tuinieren. Door elke dag zeker een half uur in het licht te lopen maakt het lichaam vitamine D aan. De grootste voorraad vitamine D van de zon wordt opgebouwd in de maanden april tot en met oktober. Het lichaam legt dan een voorraadje aan waar we een gedeelte van de wintermaanden mee door kunnen komen. Het aanvullen van deze voorraad is aan te raden, door de voorraad steeds aan te vullen raken we niet zo snel uitgeput in onze vitamine D.

In kaas en melkproducten zit 10% van onze vitamine D. Daarnaast halen we ook 10% uit onze vlees, vleeswaren en gevogelte. Uit oliën, vetten en vette vis komt ook nog eens 54%. Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine wat betekent dat het met vet wordt opgenomen in het lichaam. (visof met vlees). 

Vitamine D is nodig voor een stevig skelet en een sterk gebit. Het zorgt er tevens voor dat de Calcium en fosfor goed uit de voeding wordt opgenomen. Verder zijn er aanwijzingen dat het een beschermde rol speelt bij darmkanker en ander aandoeningen zoals auto-immuunziekte, tuberculose, diabetes type2 en hart en vaatziekten. 

Kortom zorg voor jezelf. Loop elke dag even buiten bij het licht en neem de goede voedingstoffen. 

Gezonde groet, 

Sylvia de Jong.

Herfst vitamine d coachdejong

 

Wil je een gratis welzijns analyse?

Neem hier contact op !

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.