Blog: Proteïne en aminozuren

Eiwitten en aminozurenBen jij opgevoed met kennis over voeding? Helaas ben ik vroeger niet groot geworden met kennis over voeding. Het enige wat ik wist was dat we elke dag groenten en fruit moesten eten om niet ziek te worden, PUNT. Dat was het dan ook wel! Mijn ouders wisten het ook niet. In de wintertijd vanaf september kregen we levertraan tot mei want de R was in de maand en vitaminetabletje bij het eten. Als je dan volwassen wordt zet je dit gewoon door. In plaats van levertraan werden het visolie tabletten, wat een stuk minder vies is trouwens. Wat voor wie het niet weet levertraan is net olieverf en ruikt ook zo. Bah.  

Je leef je leven en het gaat goed totdat je wat ouder wordt en je lichaam langzaam wat minder soepel is dan ervoor. Je gaat je verdiepen in voeding en komt erachter dat je wel dergelijk dingen mist in je voeding. Dat voeding uit meer bestaat dan alleen groenten en fruit en dat je lichaam best veel brandstoffen en bouwstenen nodig heeft. Dat deze bouwstenen proteïne, ook wel eiwitten genoemd, heten. Daarom pak ik dit in mijn blog even op! 

Proteïne/eiwitten bestaat uit vele verschillende deeltjes aminozuren. Deze verschillende deeltjes moeten aan elkaar geregen worden net als de 26 letters uit het alfabet om een woord te vormen. Niet elke proteïne heeft dezelfde aminozuren en om ze goed te laten functioneren heb je alle 20 aminozuren uit verschillende eiwitten nodig. De volgorde van deze aminozuren geven de proteïne waarde en daardoor bepalen de aminozuren wat de proteïne in je lichaam doet. Zo houden de aminozuren je hormoonhuishouden in stand zorgen ze voor je immuunsysteem, je haren, nagels, botten, huid en spieren. Dit gebeurt hoofdzakelijk als je alle aminozuren binnenkrijgt via je eiwitten.

Voedingstoffen zoals melk, noten, bonen, soja, linzen, volkoren granen, gevogelte, vis en vlees bevatten verschillende eiwitten met verschillende aminozuren. Om overal de juiste volgorde van binnen te krijgen om de aminozuren de juiste functie te laten uitvoeren moet je dus bijna specialist zijn in voeding. Gelukkig heeft ons lichaam een opslagplaats waar het alle aminozuren opslaat die op dat moment niet worden gebruikt. Zodra er een bepaalde volgorde nodig is, om noem eens iets, het immuunsysteem te versterken, put het daar uit de voorraad die er is. Onze taak is om de voorraad voldoende aan te vullen zodat altijd alles aanwezig is en dat is best een uitdaging. Als er tijdens de selectie blijkt dat er bepaalde aminozuren niet aanwezig zijn dan wordt de voorraad als incompleet beschouwd en mis je de aanvulling in je lichaam met alle gevolgen van dien want het kan niet op halve kracht worden gebruikt.

Wat je kan doen is heel gevarieerd eten en dat is in deze tijd niet altijd mogelijk om vol te houden. Het andere wat je kan doen is zorgen dat je een complete maaltijd per dag binnenkrijgt waar alles in zit wat je lichaam nodig heeft in precies de juiste hoeveelheid. Omdat ik zelf echt niet alles eet wat nodig is voor de juiste hoeveelheid verschillende eiwitten binnen te krijgen, ben ik daarom een aanvullende voeding gaan gebruiken waar wel alles in zit. Lees eens hier op wat je aan aanvullende voeding kan gebruiken.  

Vooral voor mensen met een voedingsallergie, sporters, vegetariërs, mensen met weinig energie enz is het dus hoognodig om hiernaar te gaan kijken. Op jongere leeftijd merk je wellicht niet zoveel van deze tekorten maar hoe ouder je wordt des te meer je lichaam hierop reageert. Wil je meer informatie hierover of een op maat gemaakt voedingsplan met aanvullingen waar nodig neem dan gerust contact met me op.

Gezonde groeten,

Sylvia de Jong

Blog: Gezond koken

Het valt niet mee om altijd gezond te koken. Vaak hoor ik dit in gesprekken met mensen. Men komt moe thuis uit het werk en om dan nog iets fatsoenlijks op tafel te zetten, daar heeft men vaak de fut niet voor.

Toch kan gezond koken ook in een half uurtje klaar zijn. Denk maar aan wokken met vlees, vis of kip met groenten erbij (evt. uit de vriezer), of bijvoorbeeld wat vis met groenten en zilvervliesrijst of quinoa. Dit is gezond en heel snel klaar te maken.

Lees meer...

Blog: Voedingssupplementen, waarom?

 Waarom voedingssupplementen vraagt men zich vaak af. We eten toch goed, elke dag 2 stuks fruit en 2 ons groenten, en als het even kan ook nog biologisch. Wij hebben verder niks meer nodig. Dat dacht ik vroeger zelf ook.

Lees meer...

Blog: Winterhuid

De zomer is achter de rug de zon minder sterk en de lucht wordt steeds kouder. In de zomer nemen de meeste mensen de tijd om hun huid goed te verzorgen. Korte broeken, bikini en korte mouwen zorgen ervoor dat vooral de vrouw zich goed wil presenteren.

Lees meer...

Blog: Vakantie en voeding

In de vakantie wordt het voedingspatroon over het algemeen omgegooid. Het is bij iedereen bekend en veel mensen doen het dan ook onbewust. De meeste mensen komen dan ook 2 tot 5 kilo gemiddeld aan op de vakantie. Dit vinden ze vaak niet leuk.

Lees meer...

Blog: Suiker, Suiker en Suiker

Er is momenteel veel ophef over suiker en als je niet anders weet is suiker natuurlijk gewoon suiker.

Toch is er een groot verschil in suikers.
Niet alle suikers bestaan uit de witte suikerklonten die we kennen uit de winkel en waar momenteel zoveel ophef over is. Denk aan alle frisdranken vol met 12 klonten of sapjes die kunstmatig zijn gevoed met suikers.

Lees meer...

Blog: Brand!

Op mijn verjaardag wilde mijn man gezellig een lunch maken. Hij zet de toaster aan en ik bel op dat moment dat ik wat later thuis kom van het werk want mijn bespreking liep uit. Dus ik kom 20 minuten later thuis en tref

Lees meer...

Een gratis welzijns analyse?

Neem hier contact met mij op!

Deze website maakt gebruik van cookies die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.
Ok